Da er det et par ting det er viktig å ta stilling til. Her kommer noen krav som må overholdes,  samt noen tips og triks du kan benytte deg av.

EKSEMPEL PÅ ANNONSER (MOBIL 640x500)

Formater & størrelser

Hvis vi skal kunne bruke annonsene du lager selv, er de nødt til 
å være i gitte formater og størrelser. Alle annonser skal også ha en svart ramme på 1 piksel. 

Annonsestørrelser 

Desktop/Tablet: 580 x 400 piksler

Mobil: 640 x 500 piksler

Spesialformater: Snakk med din kontaktperson


Filstørrelse - Maks 100 kb

Den maksimale filstørrelsen på annonsene (dette gjelder både desktop/tablet og mobil) er 100kb. Du er derfor nødt til å levere annonsene innenfor dette for at vi skal kunne bruke de. Dette er krav Schibsted har satt på annonser som skal vises på deres kanaler.

Tips og triks

Annonser består primært opp av firmalogo, bilde(r) og et budskap. Under finner du noen av våre anbefalinger, samt info om hva det kan være lurt å tenke på når man skal produsere annonser. 

Kort og enkelt budskap

Annonser med kort og enkelt budskap gir best resultater. For mye tekst blir fort oppfattet som støy og scrollet forbi. Budskapets hensikt er først og fremst å være så tydelig at alle forstår hva som tilbys, deretter å få de som er interessert i innholdet til å klikke på annonsen. De blir da ført videre til nettsiden deres, hvor man kan finne mer informasjon om produkter/tjenester. Eksemplene over inneholder den omtrentlige tekstmengden vi anbefaler å bruke på annonser i desktop- og mobilformat. (50-80 tegn).

Call to action

Vi anbefaler alle å bruke en Call-to-action knapp på annonsene sine. Denne har som funksjon å gi de som ser annonsen en tydelig indikasjon på at man kan klikke på annonsen/knappen for å få mer info om bedrift/produkt/tjeneste.  Eksempler på tekst i knappene kan være følgende:

"Les mer"
"Kontakt oss"
"Se utvalget" 
"Besøk nettbutikk"
"Mer info"
"Bestill gratis befaring"

Bilder av høy kvalitet

Sørg for å velge de bildene du har med best oppløsning og godt lys. Vi anbefaler også at man ikke bruker for mange bilder i en annonse, da formatet er forhåndsvis lite. Et bilde holder som regel til annonser i desktop- og mobilformat. Skal du vise frem produktbilder på annonsen anbefaler vi at man bruker mellom 1-4 bilder, slik at det blir god plass til budskap og logo. Et annet tips er å høre med eventuelle leverandører du bruker om de har noen gode bilder du kan bruke til annonsering. Det går også an å bruke diverse bildebanker som 
Adobe Stock og iStock, men dette medfører en kostnad. Utvalget og kvaliteten på bildene hos slike tjenester er likevel svært gode.

Flere formater

Vi trenger annonsen i to forskjellige formater hvis 
den skal vises på både PC og Mobil. Det vanligste her er å kopiere desktop-annonsen, og tilpasse den slik at den passer mobil-formatet. 

Tydelig kontrast

Skal du produsere egne annonser?

Filtype - GIF/HTML5/JPEG

Annonsene skal leveres i enten GIF, HTML5 eller JPEG. Maks filstørrelse på 100 kb gjelder uansett hvilket format du velger å lage annonsen i.

NB - Husk ramme!

Alle annonser skal ha en svart ramme på én piksel rundt annonsen. Dette er så man
tydelig skal kunne skille 
mellom annonsen og flaten den ligger på (Eks. VG, Finn, BT osv.)

EKSEMPEL PÅ ANNONSER (DESKTOP 580X400)

Logo - Krav til logo/firmanavn

Logo skal alltid brukes på annonser. Hvis du ikke har logo, skal firmanavnet skrives på annonsen. Dette er for å overholde kravet om at  avsender alltid skal være synlig  på annonser. 

Annonsen kan i prinsippet utformes slik man selv ønsker, men en grunnleggende regel bør være at budskapet kommer tydelig frem. Sørg derfor for at fargen på teksten fungerer bra med bakgrunnen/bildet, eksempelvis ved å bruke mørk farge på tekst om bakgrunnen er lys, og omvendt.